tisdag 8 november 2011

Vad gjorde tumören med mig?

Det händer fortfarande att jag blir en salig själ, som just nu, men förmågan att sova har sakta men säkert återvänt! Friheten är underbar.

Har ni träffat "min ängel"? Ja, jag kallar honom så, mannen som levt med en märklig kvinna i flera år. Och som troget stått vid hennes sida, mer och mer frustrerad över hennes förändring. Det är min man jag pratar om, och den märkliga kvinnan var jag. Nu kallar jag henne Tinger och hon bodde i mitt hus och ställde till det ordentligt för ängeln och mig. Ju längre tiden går, desto mer upptäcker jag till min fasa, att hon förstört mitt liv.

Tinger var en produkt av min hemska tumör som jag hade under pannbenet, eller frontalloben, som den kallas på läkarnas språk. Den var stor som en datormus och tryckte in den del av hjärnan, där personligheten sitter. Så ni som tycker att jag varit knäpp de sista fem åren, har helt rätt, jag var knäpp, och det blev bara värre och värre. Det smög sig på, Fast det var ju inte jag, det var ju Tinger som bodde i vårt hus, hon har flyttat nu. Tinger tappade språket också. I den delen av hjärnan där tumören satt tryckte den mot det kreativa delen. Hon började sjunga falskt och hon kunde inte längre skriva berättelser, eller göra projektplaner och beskrivningar i jobbet. Intellektet försvann och en håglös Tinger spenderade dagarna med sin dator, sittande i soffan, utan några mål. Planeringen var värdelös och en tidsoptimistisk Tinger kom för sent till varje möte utan att ens känns någon ånger. Till slut fick Tinger sluta sitt jobb eftersom hon inte längre passade in i organisationen. Hon var ju som sagt en märklig person. Och Tinger hon fattade ingenting ? Vad är det som händer? Och han , ängeln, blir mer och mer olycklig. Till slut ringer han Tingers husläkare, och ber att de ska utreda Tinger. Det här var inte den kvinna, han en gång träffat.

Då händer det underbara. Tingers husläkare ställer direkt rätt diagnos och remitterar Tinger till en skiktröntgen. Voila! Där är den, den främmande materien i Tingers huvud. Nu händer allt i en rasande fart och Tinger får träffa Guden, ja ängeln och jag kallar honom så, överläkaren med det islandsklingande efternamnet Gudjonsson. Han blev vår Gud, ängelns och min.

Operationen sker snabbt eftersom Guden är rädd att Tinger ska bli blind om man inte opererar snart. Luktsinnet är redan borta. Det är tur att Inger kommer ihåg hur rosor doftar.

På andra sidan operationen, kliver Inger in på scenen. Tinger är borta och föremål för forskning. Inger kommer sakta men säkert krypande för varje dag som går, och till slut är hon tillbaka i full blom. Språkbruket och intellektet kommer tillbaka, och helt plötsligt kan Inger sjunga rent igen. Hon är den glada, positiva, sociala Inger som hon en gång var och ängeln som stått vid Ingers sida känner igen sin kvinna igen.

Tack Robert! Utan dig hade man aldrig upptäckt vad det var för fel och Tinger skulle sakta men säkert gått mot en alltför tidig död. Tack också Torun Hall, min husläkare som så skickligt ställde rätt diagnos. Tack Olafur Gudjonsson och Göran Hesselager, de två överläkarna, som med sitt team, under nio timmar, så skickligt opererade bort Tinger ur mitt huvud
.
Nu är jag helt tillbaka, ja utom luktsinnet då, men det var ett billigt pris i sammanhanget. Orken efter operationen saknas fortfarande.

Alla ni mina nära kompisar, som inte förstod vad som hänt med mig, som tyckte att jag blivit lite eljest, tack för att ni stod ut med mina egenheter som Tinger.

Lyckan är stor hemma hos Robert och Inger, och vi kan sitta och prata i timmar, skratta, diskutera och göra vardagliga saker tillsammans igen. Jag hoppas att ni förstår att jag älskar honom väldigt mycket . Och jag älskar livet, som kom tillbaka till mig, som en pånyttfödelse. Jag ältar inte min svåra period, utan ser ljust på framtiden, för jag, Inger, har fått tillbaka min självkänsla och mitt självförtroende. Jag vet att jag är duktig på det jag håller på med, och har ett stort jävlaranamma! Vi ses snart ute i vimlet igen och tyck inte synd om mig. Jag har som jag sagt tidigare, vunnit högsta vinsten i livets lotteri.

Den här berättelsen är privat och utelämnande, men nödvändig, för att få förståelse för hur Tinger regerade över min hjärna, och hur Inger återuppstod igen med full kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar